Proiectare si idei
October 28, 2012
Promovare website – 2 metode eficiente
December 6, 2012

Cum creez un banner Primul pas in crearea si marketingul de media inseamna un anumit volum de documentare si brainstorming.

Trebuie sa iei in serios cateva intrebari legate de strategia ta de publicitate online:

  • Ce anume urmarim sa obtinem printr-un banner ?
    Impact asupra marcii? Vanzarea unui produs sau serviciu? Concentrarea campaniei tale trebuie sa afecteze in mod semnificativ procesul de conceptie. De exemplu, daca impactul aspura marcii este pricnipalul tau scop, va trebui sa te concentrezi asupra conceptului general cum ar fi logo-ul companiei.
  • Va fi conceptul bannerului nostru in concordanta cu conceptul strategiei ?
    Asumarea impactului de marca este un scop pentru publicitatea online, si nu trebuie trecuta cu vederea. Multe companii lipsite de aceasta experienta sau prea birocratice neglijeaza sa coordoneze diferite compartimente, si astfel sa reduca impactul de marca general in cadrul diferitelor mijloace media. Construieste-ti marketingul in alte mijloace media, sau utilizeaza lansarea site-ului tau ca pe o oportunitate de a-ti spori popularitatea. Asigura-te ca artistii graficieni care lucreza pentru web-site-ul tau – au in mod sigur ceva de oferit !
  • Ce este audienta noastra tinta ?
    O intrebare simpla care, daca nu este luata in maxima consideratie, poate sa conduca la o masiva pierdere de resurse. Sistemul nostru de publicitate online te asigura ca ad-urile tale sunt distribuite in acele site-uri pe care tu le-ai specificat – dar este nevoie sa te decizi ce tipuri de site-uri vrei sa tintesti si sa decizi cum va afecta acest lucru conceptul tau de design.
  • Ce anume cred ei ?
    Ar putea fi o idee buna sa investesti in documentare de piata. Indiferent daca incerci sa instrumentezi tendintele generale ale consumatorilor, posibile reactii specifice fata de noua ta imagine, web site, sau linie de produs, sau incerci sa testezi diferite concepte de banner de-a lungul drumului, documentarea de piata se poate dovedi nepretuita pentru o campanie promotionala.
  • Ce tipuri de grafice vor servi scopurile noastre cel mai bine ?
    Inainte de a incepe sa creezi conceptul de design, va trebui sa reflectezi asupra formatului de fisier care este cel mai potrivit pentru tine. GIF-urile animate sunt cele de tip standard – pentru momentul de fata. Daca site-ul tau sau produsele pe care le promovezi au nevoie sa exprime o stare deosebita, bine ajustata, atunci ar fi bine sa cauti sa combini tehnici de realizare a bannerului cum sunt Flash, ShockWave sau Java.

Cum creez un banner - crearea si marketing-ul de media

Formatul de fisiere
Exista doua tipuri principale de grafice standard – GIF si JPEG – pe care majoritatea browserelor le pot afisa fara probleme, si acestea sunt cele mai des utilizate formate pentru ad-uri de bannere ( GIF-ul conduce detasat in acest moment in nivelul de utilizare ). Alte formate, care ar putea implica programare, scripte sau conectari speciale, sunt posibile, dar nu prea populare in momentul de fata.
Ceea ce urmeaza este o prezentare sumara a formatelor de fisier aflate la dispozitia ta, pentru a te ajuta sa hotarasti pe care dintre ele sa le folosesti conform scopurilor tale. Sau, poti sari uitandu-te direct la cele mai bune instrumente de creare de bannere.

GIF -ul
Gif-ul ( Grafichs Interchange Format ) este unul din cele doua tipuri de grafice web utilizate in mod deosebit in prezent. Celelalt este JPEG-ul. Potrivit metodelor diferite de folosire aceste doua formate de fisier utilizeaza comprimarea de date, si sunt adaptate la diferite tipuri de imagini; JPEG-urile sunt bune pentru imagini cu gradatii subtile de tonuri, cum sunt fotografiile iar GIF-urile sunt potrivite pentru imagini unde avem de-a face cu supraafete de culoare extinse ( de exemplu acolo unde culoarea este constanta, cu relative schimbari precise intre culori). Deoarece publicitatea se bazeaza in mod frecvent pe design-uri clare, patrunzatoare, GIF-ul a devenit norma de utilizare pentru ads banner. Si sa nu uitam ca spre deosebire de JPEG, GIF-ul se poate misca !
GIF-urile ( la fel ca si JPEG, TIFF, BMP -uri sau inca multe altele ), sunt cunoscute ca fiind formate de grafica bitmapped. Aceasta inseamna ca ele descriu imagini in coordonatele unei grile de puncte sau pixeli. Numarul de puncte pe Inch ( dpi ) reprezeinta rezolutia imaginii. Cand tiparesti o imagine, o rezolutie mai mare inseamna o imagine mai clara, mai exacta ( 300 dpi este rezolutia standard de tiparire). Cu toate acestea, monitoarele computerelor afiseaza totul la rezolutii relativ mici ( monitoarele PC la 96 dpi, monitoarele MAc la 72 dpi ). Orice rezolutie mai mare decat aceasta este o inutila risipa de sptiu cu extra informatie care nu poate fi afisata – si care ingreuneaza in mod deosebit descarcarea paginii. S-a mai spus si repetam: creati bannere cat de mici se poate ( in dimensiune de fisier ) ! Cu cat se afiseaza mai repede, cu atat este mai mare sansa sa fie vazuta de navigatorii nerabdatorii care nu pot sa astepte prea mult timp si se duc in alta parte. Creati-va GIF-urile la 72 dpi si vor fi pregatite pentru un start bun.
Compresia utilizata de GIF-uri este cunoscuta ca si compresie fara pierderi – informatia este pe deplin compatibila in procesul compresie-decompresie.
Cand salvezi o imagine ca GIF, ti se ofera optiunea sa o salvezi cu transparenta si/sau sa o faci impletita (interlaced). Transparenta iti permite sa specifici o singura culoare a imaginii care apare ca fiind transparenta, vazandu-se fundalul prin ea. Gif-urile impletite arata o versiune voalata a imaginii care se descarca, asa ca oamenii au o parare nu tocmai placuta despre o imagine mare fata de care nu au rabdarea sa se descarce in mod integral. Nu ar trebui sa utilizezi nici una din aceste optiuni de ads-uri de banner. Transparenta ar trebui evitata deoarece bannerul tau va fi utilizat pe o varietate de site-uri, si in timp ce s-ar putea sa arate bine cu un anumit fundal, s-ar putea la fel de bine sa arate rau cu un alt fundal. Si imaginile suprapuse nu ar trebui sa fie necesare, deoarece daca bannerul tau nu se incarca rapid, nu va fi primul banner in preferintele vizitatorilor, niciodata !

GIF-ul animat
Fisierele GIF au fost concepute sa permita animatia – pot contine o serie de cadre diferite care, cand sunt insirate impreuna, creeaza efecte de miscare. In functie de gusturile tale, GIF-urile animate pot fi la fel de bine de inspiratie divina sau cele mai suparatoare lucruri care fac ca cel ce le priveste sa se simta lovit in moalele capului. Trebuie sa fii constient de faptul ca GiF-urile animate pot sa creasca in mod semnificativ dimensiunea bannerului – dar daca esti atasat de ele, atunci poti sa vii direct in ghidul nostru de GIF-uri animate.

JPEG-ul
JPEG -ul inseamna Joint Photographic Experts Group, si in mod nesurprinzator, acest format este cel mai bun pentru imaginea de tip fotografic. Nu functioneaza foarte bine ( in termenii comprimarii de dimensiune de fisier ) cu imagini unde culorile contrasteaza in mod deosebit una cu cealalta, sau unde avem spatii largii, plate de aceeasi culoare. De fapt, cateodata este nevoie de voalarea unei imagini inainte de a o salva in format JPEG – nu suficient pentru a degrada calitatea imaginii, dar suficient pentru a lasa compresia JPEG sa-si faca treaba putin mai usor.
JPEG-urile nu sunt folosite la fel de des ca si GIF-urile, dar daca vrei sa obtii o atmosfera subtila, atunci ai nevoie de imagini fotografice ca tema principala.
Compresia JPEG este una cu pierderi – in functide de setarea de compresie pe care o alegi, iti va incadra unele din informatiile vizuale pentru a reduce dimenisinea fisierului. Unele imagini vor arata bine cu o compresie JPEG “agresiva”, dar vor pastra intotdeauna o copie suplimenatre a imaginii originale. Daca ai ceva de genul JPEG, deschide-l din nou, apoi salveaza-l cu aceeasi setare de compresie, dar im mod iremediabil vei pierde informatie.
Si nu uita, JPEg-urile nu pot fi animate.

PNG
S-ar putea sa fii auzit despre un nou format de fisier, PNG-ul ( Portable Network Graphic). In mai multe moduri, acesta este superior unui GIF – si de asemenea se descurca bina cu imaginile salvate in mod uzual in JPEG. Cu toate ca exista browsere care le accepta, oamenii nu sunt prea entuziasmati sa sprijine acest format, asa ca nu poti fii sigur de compatibilitatea extinderii pe scara larga a utilizarii PNG-urilor.

Flash
Flash este un program Macromedia utilizat pentru a crea vectori de baza pentru animatie. Graficele vector, spre deosebire de graficele bitmap, nu se bazeaza pe o grila de puncte. Ele sunt descrise de o seroe de puncte si linii matematice, care la modul general adauga fisiere de dimensiuni foarte mici. In loc de a stoca informatia pentru sute de pixeli separati care ar putea face un cerc intr-un grafic bitmap, un grafic de vector de baza nu va face altceva decat sa stocheze locatia centrului cercului, diametrul acestuia, si probabil ceva care sa spuna ca tot ceea ce este in centrul cercului are o culoare specifica, si tot ceea ce se gaseste in afara cercului are alta culoare. Desenele animate si banzile desenate sunt in mod explicit adaptate la grafice de vectori de baza.
Nu exista web “standard” real in acest moment pentru graficele vector, dar formatele Macromedia Flas vin sa indeplineasca acest rol ( de asemenea sprijina audio si text – , cateodata site-uri intregi sunt bazate pe Flash). Conectorul de FlashPlayer, care ii face pe oameni sa vada imagini Flash in browserele lor, este foarte popular – verifica statisticile. Cu toate acestea, daca ai decis ca ai nevoie de un banner Flash, va trebui sa oferi o alternativa oamenilor fara sa faci conectarea. Intreba-te, pot obtine efectul pe care il doresc cu Flash sau am nevoie de un GIF pentru acest lucru ?

Shockwave
Din nou cei de la Macromedia, au scos Shockwave care este un format utilizat pentru a crea continut multimedia bazat pe web cum sunt jocurile, desenele animate si prezentarile – care pot fi vazute prin conectarea Player-ului Shockwave. Fisierele Shockwave sunt create utilizand Macromedia Director, si poate combina video, audio, text si animatie. Daca ai facut plug-in, verifica shockwave.com pentru exemple. Aceleasi comentarii valabile pentru Flash sunt potrivite si pentru Shockwave – exista cateva posibilitati deosebite, dar nu le utiliza in mod gratuit.

Altele
Exista multe alte posibilitati de aparitie a formatelor pentru banner, utilizand JavaScript, dHTML, CGI scripting, sau probabil curentul media RealAudio. Vom urmari sa te tinem postat in cadrul oricarui standard care se dezvolta pentru formatele de ad banner.