Promovare web
April 12, 2010
Social Media
May 1, 2010

analytics
Ce ar trebui sa stim despre Google Analytics

Ca orice aplicaţie web, interfaţa Google Analytics are o serie de elemente şi funcţii distincte. Pentru a putea folosi aplicația şi rapoartele cât mai bine, va trebui să vă familiarizați înainte de toate cu organizarea sa. Recomand o parcurgere cu atenţie a acestei secţiuni pentru a înţelege cât mai bine sistemul şi funcţiile.

Foarte important:
-distribuţia geografică,
-trendul vizitatorilor (numărul de vizite, de pagini vizualizate, timpul în site, bounce-rate-ul),
-loialitatea faţă de site, precum şi
-informaţii ce ţin de partea tehnică: browserul folosit, sistemul de operare, rezoluţia, conexiunea la internet sau dacă s-a folosit un terminal mobil
pentru accesarea site-ului.

Prin Google Analytics aflati tot ce trebuie să ştiți despre cei care trimit vizitatori către site-ul vostru. Fie că vorbim despre motoarele de căutare, reclamele
sponzorizate (AdWords sau altele) sau despre site-urile pe care ați cumpărat articole. Astfel veți putea accesa rapoarte cu traficul direct, traficul din alte site-uri, traficul din motoarele de căutare şi traficul segmentat din anumite campanii la care ați setat linkul într-un anumit mod.

audits

Content is King.

Vizitatorii vin în site-ul vostru cu un scop, iar primul contact îl au cu informaţia din site pe care o prezentaţi (text, imagini, video, audio etc). Într-un cuvânt: conţinut. Dacă acest conţinut este atractiv şi bine aşezat în site, vizitatorii vor continua să acceseze şi alte pagini, eventual să vă contacteze sau să cumpere (în cazul unui magazin online). Dacă a fost mulţumit sau atras, va recomanda şi altora site-ul şi va vorbi de bine despre site-ul vostru. Deci, content is King.

Importante de analizat sunt paginile de ieşire şi cele de destinaţie din punct de vedere al bounce rate-ului. Un instrument util în această secţiune este Site overlay care vă oferă o distribuţie a clickurilor pe care vizitatorii le-au dat într-o anumită pagină.

Obiectivele (Goals)

Obiectivele (Goals) sunt recomandate ca referinţă când vine vorba de performanţă, însă aceste obiective pot fi analizate şi individual, nu doar în celelalte rapoarte. Personal consider că evaluarea obiectivelor ar trebui să fie primul pas în analiza unui site. În funcţie de rezultate, se continuă analiza celorlalte rapoarte care ar putea oferi un răspuns la problemele existente. Din rapoartele despre obiective poţi obţine informaţii.

Interpretarea datelor şi luarea deciziilor

Până acum am abordat problema înțelegerii Google Analytics ca mediu și funcții, şi mai puţin interpretarea datelor din rapoarte şi cum acestea pot fi folosite împreună. Analytics-ul vă oferă rapoartele, vă oferă funcții de segmentare dar nu vă poate ajuta foarte mult în găsirea problemelor. Acestea trebuie să le descoperiţi singuri.

Informaţii de bază despre traficul unui site ar trebui să aibă toate departamente superioare dintr-o companie, după cum urmează:
– Cei din conducere ar trebui să fie curioşi de numărul de vizitatori interesaţi de produsele sau serviciile pe care compania le oferă, de timpul pe care aceştia îl petrec în site, de rata de conversie şi de succesul unor campanii pentru care s-au aprobat bugete considerabile, etc.
– Cei din marketing ar trebuie să fie la curent cu toate detaliile de bază ale site-ului, iar în cazul unei campanii web, evoluţia acesteia, performanţele pe care le are, rata de conversie etc.
– Cei din vânzări ar trebui să ştie care este rata de conversie, ce a avut o mai mare căutare, ce a generat cele mai multe conversii, ce cuvinte au convertit mai bine etc.

Pe lângă departamentele companiei, informaţii despre trafic ar trebui să aibă şi cei implicaţi în dezvoltarea website-ului:
– Web designerul, care ar trebui să verifice constant traficul pentru a fi sigur că toţi vizitatorii văd aceleaşi lucruri, că nu sunt probleme de afişare şi, implicit, o rată de exit mare, diferenţe în browsere etc. Pe lângă acestea, el va lua în considerare multe alte detalii ce ţin mai mult de analiza avansată a unui website şi care, de multe ori, ies din aria de acoperire a Google Analytics.

– Analistul care, din punctul meu de vedere, este acea persoană care are pe lista de atribuţii şi crearea unor rapoarte basic despre situaţia traficului unui site. În acelaşi timp, analistul trebuie să tragă şi concluzii pertinente, analizând mai mulţi parametri. Indiferent de dimensiunea site-ului sau scopului pentru care a fost creat, analiza vizitatorilor trebuie făcută periodic şi, pe cât posibil, luate măsuri pertinente în vederea îmbunătăţirii potenţialului de conversie.